Studienablauf und Inhalte

Die unterschiedlichen Module werden jeweils entweder im Sommer- oder im Wintersemester angeboten. Da alle Module individuell studierbar sind, ist ein Studienstart sowohl im Sommer- als auch im Wintersemester möglich. Bei Fragen zur Gestaltung Ihres persönlichen Studienverlaufs sprechen Sie uns gerne an.

Wintersemester

Financial Management: Financing & Investment & Controlling | 9 LP

 

  • Methods, levels, and processes of accounting.
  • Financing strategies, investment analysis, and cost control.
  • Making decisions of entrepreneurial financial management with the help of scientific analyses.
  • Static and dynamic methods of investment calculation.

 

Marketing & Sales / Procurement & Business Development | 9 LP

 

  • Marketing as a management philosophy and as an operational task.
  • Comprehensive study of marketing, sales, and business development.
  • Strategies for successful procurement and expansion.
  • Components and application of purchase management systems.

 

Accounting & Legal Environment of International Business | 6 LP

 

  • Different types of companies and corporate law.
  • Company acquisitions and venture capital investment.
  • Concepts of internal and external accounting.
  • Overview of international accounting standards.
Leadership & Human Ressource Management | 6 LP

 

  • Development of leadership skills and strategies.
  • Terms, actors, and processes of personnel management.
  • Effective human resource management practices.
  • Theories of successful leadership.

 

Sommersemester

Digital Transformation & Business Process Management & Entrepreneurship | 9 LP
  • Delimitation and significance of digitalization, digital transformation, and digital convergence.
  • Implications of digitalization for companies and their organization, processes, and culture.
  • Procedures, methods, and instruments used in the context of new business models.
  • Business process management insights and entrepreneurship principles.
International Management & Intercultural Communication & Design Thinking | 9 LP
  • Concepts and challenges of Internationalization.
  • Theories of Intercultural Management.
  • Knowledge of intercultural situations and negotiations.
  • Methodology of design thinking.

 

Strategic Management & Hot Topics (Crisis Management) | 6 LP
  • Position and profile of strategic management.
  • Theoretical frame of reference for strategic management in the context of a technology and investment-intensive future.
  • Crisis management and adaptability in changing environments.
  • Essential theories and models of crisis communication.

 

Management Skills & Negotiations | 6 LP
  • Reflection and development of management and leadership style.
  • Enhancement of communication and leadership behavior.
  • Overview of the different approaches of negotiation research.
  • Process steps of negotiation management.

 

Abschlussmodule

Projektmodul (optional) | 30 LP

Bei zwei Jahren einschlägiger Berufserfahrung kann das Projektmodul angerechnet werden. Bitte kontaktieren Sie uns diesbezüglich!

Das optionale Projektmodul ist ein auf die praktische Vertiefung der im Studium erworbenen wirtschaftlichen und fachmethodischen Kenntnisse ausgerichtetes Modul für Studierende, die bei Studienbeginn nicht bereits 2 Jahre einschlägige Berufserfahrung erworben haben. In dem Modul werden die Inhalte des Studiums in einem Projekt zur Anwendung gebracht. Es besteht in der Entwicklung einer Projektidee, die gemeinsam mit oder in einer externen Institution oder einem Unternehmen umgesetzt wird.

 

Masterarbeit und mündliche Abschlussprüfung | 30 LP

 

Für den Abschluss des Studienganges ist eine Abschlussarbeit in Form einer Masterarbeit mit mündlicher Prüfung (Disputiation) erforderlich. 

Die Voraussetzungen für die Anmeldung der Masterarbeit sind 75% (90 ECTS)  erfolgreich absolvierte Module.